Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

nahoru >

Zdeněk Veverka / Do domácnosti

Výtvarníka Vladimíra Mertu vystřídá v Galerii Ladislava Sutnara další pedagog Ústavu umění a designu ZČU – designér Zdeněk Veverka. V rámci výstavy s názvem Do domácnosti představí svoji tvorbu pro společnost ETA za uplynulých pět let.

vernisáž: středa, 27 únor 2013
od: čtvrtek, 28 únor 2013
do: sobota, 30 březen 2013

Právě tento zdánlivě krátký časový úsek byl klíčovou dobou pro vývoj výrobků tradičního českého výrobce s novou marketingovou strategií, zaměřenou na moderní a dynamický charakter značky a vysokou úroveň samotných výrobků. Tři oblíbené, pro firmu ETA tradiční, ale zároveň zcela rozdílné druhy výrobků pak mohou být názornou ukázkou toho, jak se s tímto úkolem vyrovnal designér.

Zdeněk Veverka neřešil jen tvar vystavených výrobků, ale také jejich barevné řešení, potisk a nezřídka i obchodní název. Prezentaci současných výrobků doprovázejí ukázky vizualizací, vzniklých v průběhu práce na návrhu jednotlivých produktů, které umožňují nahlédnout do nelehkého procesu designérské práce, který spočívá nejen v kontinuálním tříbení tvarového řešení, ale i ve výběru jediné z několika navržených variant.

o autorovi
Zdeněk Veverka se během posledních patnácti let pevně etabloval na české designérské scéně. Nenápadně, neokázale – zcela v souladu se svou povahou, ale pevně. Na počátku byly úspěchy v soutěžích na design zcela rozdílných výrobků: elektrospotřebičů pro firmu ETA, svítidel pro síť McDonald´s  a automobilu Ford – to vše v letech 1997–2001, během studií produktového designu na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně.

Zdeněk Veverka byl jedním z těch studentů, kteří během devadesátých let uvedli v život fenomén tzv. studentského designu. Tedy designu, který si dokázal najít cestu ze školních ateliérů přímo do výrobní praxe. Oproti některým svým spolužákům nebo studentům z jiných ateliérů měl jistou výhodu. Byl o několik let starší – ne o moc, ale právě o tolik, aby předtím stihl vystudovat na střední nebo vyšší odborné škole nejen průmyslový design, ale také propagační grafiku a dokonce dopravní techniku. A zároveň byl dost mladý na to, aby při studiu zvládl stáž v mladoboleslavské Škodovce, a po něm ještě stáže v renomovaném ateliéru Transport design na Vysoké škole výtvarných mění v Bratislavě a v designérském oddělení automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem. Ideální průprava pro designéra na „volné noze“ v českých zemích pro dobu nastupujícího kapitalismu. Ideální průprava pro designéra, který chce získat stálou klientelu mezi výrobci sortimentu od propisovací tužky po elektrickou lokomotivu. A také ideální průprava pro designéra, o jehož práci se takoví výrobci pak mohou opřít.

Když ETA vyhlásila v roce 2009 novou marketingovou strategii, vzala si na pomoc design – a již osvědčeného Zdeňka Veverku.  Ten – jak právě tehdy odhalil jeden článek – doma luxuje i žehlí. Bez toho by totiž (což odhalil tentýž článek) těžko přišel třeba na to, jak navrhnout vysavač, z něhož se dá vyjmout sáček, aniž bychom se jej dotkli.

„Ale proč všechna ta práce na designu automobilů?“ mohla by znít otázka. „Inu proto, že dnes auto i vysavač vypadá skoro stejně!“ odpověděl by zlý jazyk. Totiž – vysavač jako auto sice úplně stejně nevypadá, ale zato má jako výrobek podobně těžký život. Technologická omezení, požadavky konstruktérů, obavy manažerů, aby vypadal moderně a dynamicky, ale zase ne tak, aby polekal zákazníky. A když ho přijmou zákazníci v Čechách, co řeknou Němci? A ujme-li se v Německu, bude se líbit v Číně?

Zdeněk Veverka se v automobilovém průmyslu mohl zcela jistě přiučit nejen marketingové ekvilibristice, ale také „designérské disciplíně“. Stejně tak, jako je pro výrobce zákazníkem spotřebitel, je totiž pro designéra zákazníkem výrobce. Ale ETA naštěstí jako zákazník vsadila na designéra, který umí navrhnout výrobky s citem nejen pro trh, ale i pro tvar a funkci.To jistě přispělo k tomu, že dnešní mladá generace si písmena E-T-A nedává dohromady především s  jistou separatistickou organizací. Pokud se taková úvaha zdá nemístná, pak si připomeňme, že jména mnoha jiných stejně tradičních českých výrobců jsou dnes přinejlepším již jen součástí historie.

Jiří Hulák



FUD bile logocz

eu

evropská unie

evropský fond pro regionální rozvoj

investice do vaší budoucnosti

sociální sítě

facebook

instagram

youtube

 

adresa

univerzitní 28, 306 14 plzeň

www.fdu.zcu.cz

GPS: 49°43'30.7"N 13°20'54.7"E