Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

nahoru >

akce UUD archiv

Retrospektiva pokroku

Bakalářské a diplomové práce ateliéru Intermédií na Sutnarce

Bakalářské a diplomové práce ateliéru Intermédií na Sutnarce

  • vernisáž čtvrtek, 15 červen 2017
  • od pátek, 16 červen 2017
  • do středa, 28 červen 2017

Na Pomezí

Bakalářské a diplomové práce ateliéru Malby na Sutnarce

Bakalářské a diplomové práce ateliéru Malby na Sutnarce

  • vernisáž úterý, 13 červen 2017
  • od středa, 14 červen 2017
  • do pátek, 23 červen 2017

Unie umění a designu

Výstava představuje výběr z tvorby několika osobností Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Na rozdíl od uplynulé, čistě designové výstavy, je tato zaměřená především na výtvarné umění – kresba, malba či grafika nebo ilustrace, dále dva sochařské objetky a nakonec fotografie.

Výstava představuje výběr z tvorby několika osobností Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Na rozdíl od uplynulé, čistě designové výstavy, je tato zaměřená především na výtvarné umění – kresba, malba či grafika nebo ilustrace, dále dva sochařské objetky a nakonec fotografie.

  • vernisáž středa, 07 červen 2017
  • od čtvrtek, 08 červen 2017
  • do sobota, 08 červenec 2017

Texty pro otrlejší aneb tatínek psychiatrem podruhé

Úspěšná výstava se přesouvá z Univerzitní knihovny do kulturní zóny DEPO2015.

Úspěšná výstava se přesouvá z Univerzitní knihovny do kulturní zóny DEPO2015.

  • vernisáž čtvrtek, 08 červen 2017
  • od pátek, 09 červen 2017
  • do čtvrtek, 29 červen 2017

klauzury/diplomky

Výstava klauzurních, semestrálních, bakalářských a diplomových prací, která má tradici již od působení původního Ústavu umění a designu, propojí celou budovu plzeňské "továrny na umění" v jeden obrovský výstavní prostor. Za léta fungování této umělecké školy si její studenti pod vedením renomovaných uměleckých osobností vybudovali nejen doma, ale i v zahraničí vynikající pověst, a tak se můžeme i letos těšit na přehlídku talentovaných a mnohdy již i v praxi úspěšných mladých umělců.

Výstavu zahájíme v pondělí 5. června v 16 hodin v budově Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

Výstava je vhodná nejen pro zájemce o umění, ale i pro zájemce o studium na Sutnarce nebo zaměstnavatele hledající odborné pracovníky ze zmíněných oborů.

Výstavu je možné navštívit každý všední den od 8 do 20 hodin. Upozorňujeme návštěvníky, že zároveň budou v prostorách výstavy probíhat klauzurní postupové zkoušky, a následně obhajoby bakalářských a diplomových prací, proto prosíme - berte ohled na studenty a jejich zkušební komise.

Kromě tradiční výstavy v budově fakulty nabídne letošní ohlédnutí za uplynulým školním rokem na Sutnarce také prostor plzeňská Papírna a Západočeské muzeum:

Na pomezí - výstava absolventských prací ateliéru Malby
Zahájení výstavy se koná v úterý 13. června v 18 hodin v Papírně.

Retrospektiva pokroku - výstava absolventských prací ateliéru Intermédií
Zahájení výstavy proběhne ve čtvrtek 15. června v 18 hodin v Západočeském muzeu.

Výstava klauzurních, semestrálních, bakalářských a diplomových prací, která má tradici již od působení původního Ústavu umění a designu, propojí celou budovu plzeňské "továrny na umění" v jeden obrovský výstavní prostor. Za léta fungování této umělecké školy si její studenti pod vedením renomovaných uměleckých osobností vybudovali nejen doma, ale i v zahraničí vynikající pověst, a tak se můžeme i letos těšit na přehlídku talentovaných a mnohdy již i v praxi úspěšných mladých umělců.

Výstavu zahájíme v pondělí 5. června v 16 hodin v budově Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

Výstava je vhodná nejen pro zájemce o umění, ale i pro zájemce o studium na Sutnarce nebo zaměstnavatele hledající odborné pracovníky ze zmíněných oborů.

Výstavu je možné navštívit každý všední den od 8 do 20 hodin. Upozorňujeme návštěvníky, že zároveň budou v prostorách výstavy probíhat klauzurní postupové zkoušky, a následně obhajoby bakalářských a diplomových prací, proto prosíme - berte ohled na studenty a jejich zkušební komise.

Kromě tradiční výstavy v budově fakulty nabídne letošní ohlédnutí za uplynulým školním rokem na Sutnarce také prostor plzeňská Papírna a Západočeské muzeum:

Na pomezí - výstava absolventských prací ateliéru Malby
Zahájení výstavy se koná v úterý 13. června v 18 hodin v Papírně.

Retrospektiva pokroku - výstava absolventských prací ateliéru Intermédií
Zahájení výstavy proběhne ve čtvrtek 15. června v 18 hodin v Západočeském muzeu.

  • vernisáž pondělí, 05 červen 2017
  • od úterý, 06 červen 2017
  • do pátek, 23 červen 2017

Ondřej Neff očima studentů

Od květnu můžete shlédnout výstavu s podtitulem Dílo Ondřeje Neffa očima studentů.

Ondřej Neff zavítal v loňském roce u příležitosti svého životního jubilea na zahájení rozsáhlé výstavy reflektující jeho tvrobu, kterou připravi Ateliér Komiksu a ilustrace pro děti.

Od květnu můžete shlédnout výstavu s podtitulem Dílo Ondřeje Neffa očima studentů.

Ondřej Neff zavítal v loňském roce u příležitosti svého životního jubilea na zahájení rozsáhlé výstavy reflektující jeho tvrobu, kterou připravi Ateliér Komiksu a ilustrace pro děti.

  • od pondělí, 01 květen 2017
  • do pátek, 30 červen 2017

Hommage à Sutnar

"Hommage à Sutnar" - tak zní název diplomové práce studentky sochařství z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Rozměrná instalace z umělohmotných stahovacích pásek představuje jakési nové formy života. Jedná se o jednorázový odpadní materiál, vytvořený člověkem, který je přírodou pohlcen a transformován v nové organismy, jež svou barevností a tvary poukazují na nebezpečnost a toxicitu pro lidstvo.

Autorka svým dílem nenápadně odkazuje k Sutnarovým poznávacím znamením jeho tvorby, ať už se jedná o barevnost, stavebnicový styl zhotovení, použití nového materiálu v umění či minimalistický tvar, který v tomto případě přesahuje až ve složitý biomorfní útvar.

Objekt, který se skládá z téměř 35 tisíc elektropásek je již nyní k vidění na Moving Station - kulturní zastávce na Jižním předměstí v Plzni.

"Hommage à Sutnar" - tak zní název diplomové práce studentky sochařství z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Rozměrná instalace z umělohmotných stahovacích pásek představuje jakési nové formy života. Jedná se o jednorázový odpadní materiál, vytvořený člověkem, který je přírodou pohlcen a transformován v nové organismy, jež svou barevností a tvary poukazují na nebezpečnost a toxicitu pro lidstvo.

Autorka svým dílem nenápadně odkazuje k Sutnarovým poznávacím znamením jeho tvorby, ať už se jedná o barevnost, stavebnicový styl zhotovení, použití nového materiálu v umění či minimalistický tvar, který v tomto případě přesahuje až ve složitý biomorfní útvar.

Objekt, který se skládá z téměř 35 tisíc elektropásek je již nyní k vidění na Moving Station - kulturní zastávce na Jižním předměstí v Plzni.

  • od středa, 26 duben 2017

Concrete, blue and space

Výstava Concrete, blue and space představuje tvorbu slovenské designérky Jany Potiron, která v Plzni vede ateliér Designu nábytku a interiéru. Jejím autorským kolekcím úložného nábytku a interiérovým řešením dominuje beton, odstíny šedi a výrazně modrá. Experimentuje s minimalistickými formami a hledá vzájemné přesahy designu a umění.

Autorčin teoretický výzkum uživatelské a materiálové psychologie v designu v praxi souvisí s hledáním specifického tvarosloví produktů, kterým připisuje emocionální a společenský význam. Předpokladem řešení je subjektivita diváka, nedokonalost vnímání a proměnlivost používaní produktů v čase. Funkci objektů respektuje, primárně však pracuje s asociacemi, výrazovostí a interakcí člověka s materiálním světem. Designéra vnímá jako tvůrce hodnot, pro kterého smysl navrhování spočívá v laskavém a zodpovědném přístupu k produkci věcí, které nás obklopují, v aktuálnosti řešení a v zohlednění individuality jednotlivců.

Nová kolekce navazuje na dosavadní dílo autorky, ve kterém aplikuje autorskou techniku povrchového betonování, pracuje s optickými iluzemi a emocionálními obsahy. Citací uměleckého vyjádření mistrů jakým je Yaacov Agam, Yves Klein nebo Felice Varini, propojuje umělecký projev s principy nábytkové tvorby. Východiskem správné interpretace je specifická vzdálenost a úhel pohledu. Nábytek nabývá formátu uměleckého díla. Design objektů bere v úvahu klamné vnímání a individuální chápání diváka, snaží se ho aktivovat a měnit v prostoru, a tím nabízí nový estetický zážitek.

Výběrem z realizací si divák udělá obrázek o předcházejícím vývoji v tvorbě autorky. Prostřednictvím geometrických tvarů nábytek personifikuje, asociativně hledá souvislosti mezi známou performancí a materiálem na použitých prvcích. Výstavu nábytkových prvků doplňuje obrazová dokumentace dosud realizovaných projektů pod vlastní značkou Grung, nebo díla z doby působení ve sdružení KEKS Design, které fungovalo jako skupina mladých designérů, kamarádů a kolegů v oblasti produktového, průmyslového a také grafického designu. Aktivity Jany Potiron můžete sledovat při samostatných i týmových interiérových řešeních, sociálně-kulturních projektech, stejně jako při realizaci světelných site-specific instalací v exteriéru, nebo v nábytkovém site-specific designu.

www.grungdesign.com

Výstava Concrete, blue and space představuje tvorbu slovenské designérky Jany Potiron, která v Plzni vede ateliér Designu nábytku a interiéru. Jejím autorským kolekcím úložného nábytku a interiérovým řešením dominuje beton, odstíny šedi a výrazně modrá. Experimentuje s minimalistickými formami a hledá vzájemné přesahy designu a umění.

Autorčin teoretický výzkum uživatelské a materiálové psychologie v designu v praxi souvisí s hledáním specifického tvarosloví produktů, kterým připisuje emocionální a společenský význam. Předpokladem řešení je subjektivita diváka, nedokonalost vnímání a proměnlivost používaní produktů v čase. Funkci objektů respektuje, primárně však pracuje s asociacemi, výrazovostí a interakcí člověka s materiálním světem. Designéra vnímá jako tvůrce hodnot, pro kterého smysl navrhování spočívá v laskavém a zodpovědném přístupu k produkci věcí, které nás obklopují, v aktuálnosti řešení a v zohlednění individuality jednotlivců.

Nová kolekce navazuje na dosavadní dílo autorky, ve kterém aplikuje autorskou techniku povrchového betonování, pracuje s optickými iluzemi a emocionálními obsahy. Citací uměleckého vyjádření mistrů jakým je Yaacov Agam, Yves Klein nebo Felice Varini, propojuje umělecký projev s principy nábytkové tvorby. Východiskem správné interpretace je specifická vzdálenost a úhel pohledu. Nábytek nabývá formátu uměleckého díla. Design objektů bere v úvahu klamné vnímání a individuální chápání diváka, snaží se ho aktivovat a měnit v prostoru, a tím nabízí nový estetický zážitek.

Výběrem z realizací si divák udělá obrázek o předcházejícím vývoji v tvorbě autorky. Prostřednictvím geometrických tvarů nábytek personifikuje, asociativně hledá souvislosti mezi známou performancí a materiálem na použitých prvcích. Výstavu nábytkových prvků doplňuje obrazová dokumentace dosud realizovaných projektů pod vlastní značkou Grung, nebo díla z doby působení ve sdružení KEKS Design, které fungovalo jako skupina mladých designérů, kamarádů a kolegů v oblasti produktového, průmyslového a také grafického designu. Aktivity Jany Potiron můžete sledovat při samostatných i týmových interiérových řešeních, sociálně-kulturních projektech, stejně jako při realizaci světelných site-specific instalací v exteriéru, nebo v nábytkovém site-specific designu.

www.grungdesign.com

  • vernisáž středa, 10 květen 2017
  • od čtvrtek, 11 květen 2017
  • do sobota, 03 červen 2017

Design v pohybu 2015 - 2020

Vzhledem k nedávným výročí výuky průmyslového designu na ÚK FSI VUT v Brně a Ústavu designu na STU v Bratislavě byla navržena série mezinárodních výstav s pracovním názvem Design v pohybu aneb pohyb v designu 2015 - 2020.

Letošní pokračování projektu Design v pohybu je tentokrát na „kolejích" v Muzeu dopravy v Bratislavě ... V muzeích je běžné, že se zde vystavují objekty a dokumenty z doby značně minulé nebo trochu více či méně nedávné... Nyní zde budou ale představeny exponáty, které jsou směrovány do doby budoucí, někdy to mohou být vize hodně vzdálené naší době, možnostem současné technologie i výroby. Naznačují však směr, ideje, které se za několik let už nemusí jevit tak troufalými či bláznivými...

Poprvé se setkají všechny přední designérské školy z Čech a Slovenska, k této výstavě se připojí v automobilovém designu známý ateliér Štefana Kleina na VŠVU v Bratislavě, rovněž FAVU VUT Brno, aby všichni společně demonstrovali svůj designérský pohled pedagogů a studentů - můžeme klidně říci československý - na navrhování v oblasti transport designu a blízkých odvětvích.

Pokud vše půjde dobře, je v roce 2018 plánovaná další větší výstavy v Plzni, Praze a v Brně i Košicích, jako určitý příspěvek k 100 letům vzniku Československa.

Výstavy mohou motivovat ke znovunaplnění vize, kterou naznačil náš přední, přímo československý teoretik průmyslového designu Zdeno Kolesár v katalogu výstavy: "Československo bývalo strojárskou veľmocou a výroba dopravných prostriedkov sa najmä na území Čiech a Moravy rozvíjala už za existencie rakúsko-uhorskej monarchie. Medzivojnové Československo v tomto smere patrilo k popredným krajinám sveta... "

Kurátoři výstavy: prof. akad. soch. Peter Paliatka, odborný garant projektu a doc. akad.soch. Miroslav Zvonek, ArtD., autor projektu a editor katalogu. Koordinace projektu: doc. Ing. Jaroslav Jarema, CSc.
Autor projektu doc. akad.soch. Miroslav Zvonek, ArtD.

Vzhledem k nedávným výročí výuky průmyslového designu na ÚK FSI VUT v Brně a Ústavu designu na STU v Bratislavě byla navržena série mezinárodních výstav s pracovním názvem Design v pohybu aneb pohyb v designu 2015 - 2020.

Letošní pokračování projektu Design v pohybu je tentokrát na „kolejích" v Muzeu dopravy v Bratislavě ... V muzeích je běžné, že se zde vystavují objekty a dokumenty z doby značně minulé nebo trochu více či méně nedávné... Nyní zde budou ale představeny exponáty, které jsou směrovány do doby budoucí, někdy to mohou být vize hodně vzdálené naší době, možnostem současné technologie i výroby. Naznačují však směr, ideje, které se za několik let už nemusí jevit tak troufalými či bláznivými...

Poprvé se setkají všechny přední designérské školy z Čech a Slovenska, k této výstavě se připojí v automobilovém designu známý ateliér Štefana Kleina na VŠVU v Bratislavě, rovněž FAVU VUT Brno, aby všichni společně demonstrovali svůj designérský pohled pedagogů a studentů - můžeme klidně říci československý - na navrhování v oblasti transport designu a blízkých odvětvích.

Pokud vše půjde dobře, je v roce 2018 plánovaná další větší výstavy v Plzni, Praze a v Brně i Košicích, jako určitý příspěvek k 100 letům vzniku Československa.

Výstavy mohou motivovat ke znovunaplnění vize, kterou naznačil náš přední, přímo československý teoretik průmyslového designu Zdeno Kolesár v katalogu výstavy: "Československo bývalo strojárskou veľmocou a výroba dopravných prostriedkov sa najmä na území Čiech a Moravy rozvíjala už za existencie rakúsko-uhorskej monarchie. Medzivojnové Československo v tomto smere patrilo k popredným krajinám sveta... "

Kurátoři výstavy: prof. akad. soch. Peter Paliatka, odborný garant projektu a doc. akad.soch. Miroslav Zvonek, ArtD., autor projektu a editor katalogu. Koordinace projektu: doc. Ing. Jaroslav Jarema, CSc.
Autor projektu doc. akad.soch. Miroslav Zvonek, ArtD.

  • vernisáž čtvrtek, 04 květen 2017
  • od pátek, 05 květen 2017
  • do neděle, 03 září 2017

Jarní Design Market

Jarní Design Market studentů Sutnarky zpestří jarní program v Plzni.

Jarní Design Market studentů Sutnarky zpestří jarní program v Plzni.

  • od úterý, 02 květen 2017
  • do pátek, 12 květen 2017

Pedagogové vystavují za hranicemi

Blue Cat Gallery v Chersonu na Ukrajině, stejně jako v loňském roce, představuje tvorbu pedagogů ze Sutnarky.

Blue Cat Gallery v Chersonu na Ukrajině, stejně jako v loňském roce, představuje tvorbu pedagogů ze Sutnarky.

  • vernisáž středa, 19 duben 2017
  • od čtvrtek, 20 duben 2017
  • do čtvrtek, 18 květen 2017

Texty pro otrlejší děti aneb když je tatínek psychiatrem

Univerzitní knihovna ZČU hostí výstavu komiksů a ilustrací studentů Sutnarky.

Univerzitní knihovna ZČU hostí výstavu komiksů a ilustrací studentů Sutnarky.

  • vernisáž středa, 26 duben 2017
  • od úterý, 25 duben 2017
  • do středa, 31 květen 2017

Cesty Vojtěcha Aubrechta

Název výstavy lze vnímat ve dvou rovinách. V doslovné i symbolické. Výstava je určitou mini-retrospektivou, která představuje různorodost autorova vyjádření. Zároveň je „cesta" a to co se nalézá při ní, fyzicky přítomna ve všech vystavených cyklech.

Název výstavy lze vnímat ve dvou rovinách. V doslovné i symbolické. Výstava je určitou mini-retrospektivou, která představuje různorodost autorova vyjádření. Zároveň je „cesta" a to co se nalézá při ní, fyzicky přítomna ve všech vystavených cyklech.

  • vernisáž středa, 05 duben 2017
  • od čtvrtek, 06 duben 2017
  • do sobota, 06 květen 2017

The New Colorfulness of Vision

Výstava s názvem The New Colorfulness of Vision je výběrem fotografií studentů tří uměleckých škol - Berufsausbildung am Lette Verein z Berlína, Höhere Graphische Bundes-Lehr- und Versuchsanstalt z Vídně a samozřejmě Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU.

Práce vznikly během fotofestivalu Zingst 2016, kde se každoročně koná mnoho motivačních a informačních seminářů, inspirujících diskusí, workshopů a výstav. Právě ze společného workshopu výše zmíněných škol vzešla výstava, která bude k vidění v Galerii na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara od 24.3. do 13.4.2017. Zahájení se koná ve čtvrtek 23.3.2017 v 16 hodin.

Výstava s názvem The New Colorfulness of Vision je výběrem fotografií studentů tří uměleckých škol - Berufsausbildung am Lette Verein z Berlína, Höhere Graphische Bundes-Lehr- und Versuchsanstalt z Vídně a samozřejmě Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU.

Práce vznikly během fotofestivalu Zingst 2016, kde se každoročně koná mnoho motivačních a informačních seminářů, inspirujících diskusí, workshopů a výstav. Právě ze společného workshopu výše zmíněných škol vzešla výstava, která bude k vidění v Galerii na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara od 24.3. do 13.4.2017. Zahájení se koná ve čtvrtek 23.3.2017 v 16 hodin.

  • vernisáž čtvrtek, 23 březen 2017
  • od pátek, 24 březen 2017
  • do čtvrtek, 13 duben 2017

Bakalářky a diplomky v Galerii Nad Schody, část 2.

Březen zahájíme v galerii Nad schody druhou výstavou vybraných bakalářských a diplomových prací, které vznikly pod vedením doc. M.A. Barbary Šalamounové. Vystaveny jsou nejen autorské komiksy Pavla Lišky a Kamily Pokorné, ale i ilustrace ke Kuchařce pro malé gurmány od Anny Bergmanové či ukázky z anatomického atlasu Z čeho se skládá lidské tělo od Jany Hylmarové.

Březen zahájíme v galerii Nad schody druhou výstavou vybraných bakalářských a diplomových prací, které vznikly pod vedením doc. M.A. Barbary Šalamounové. Vystaveny jsou nejen autorské komiksy Pavla Lišky a Kamily Pokorné, ale i ilustrace ke Kuchařce pro malé gurmány od Anny Bergmanové či ukázky z anatomického atlasu Z čeho se skládá lidské tělo od Jany Hylmarové.

  • od středa, 01 březen 2017
  • do pátek, 28 duben 2017

SHAPES

Výstava SHAPES zahájí v galerii v letošním roce projekt Ladislav Sutnar 120 let. Na podzim si totiž připomeneme kulaté výročí narození této významné osobnosti. Cílem projektu je přiblížit široké veřejnosti dosud neznámou tvář Sutnarova pedagogického i tvůrčího odkazu a zároveň popularizovat město Plzeň, rodiště této významné umělecké osobnosti,podobně, jako se tomu děje v případě architekta Adolfa Loose.

Ladislav Sutnar byl nejen geniální umělec a teoretik, ale také skvělý pedagog v tradici Komenského „Schola ludus" (škola hrou). Dosvědčuje to jeho přímá aktivita na poli vzdělávání k vizuální gramotnosti (publikace Visual Design in Action, spolupráce na knihách Malá vlastivěda, Fotografie vidí povrch, či návrh knihy World of Shape). Jeho didaktické principy jsou využívány i v současnosti například ve výuce prof. R. Rogera Remingtona či Stevena Hellera v USA, ale i u dalších významných zahraničních i tuzemských pokračovatelů jeho odkazu.

Právě v návrhu didaktické knihy - The World of Shape lze rozpoznat Sutnarův pedagogický talent. V úvodu autor píše: „Všichni žijeme v nekonečném světě tvarů. Všechno kolem nás má tvar. Vy sami máte tvar. Váš stín je také tvar: některým tvarům dává vzniknout příroda. Jiné vytváří člověk. Určité tvary jsou jednoduché. Další mohou být obtížně zjistitelné. Pohled na některé z nich vás potěší. K jiným pocítíte odpor. Ale každý tvar vypráví nějaký příběh!" Kniha měla pomoci rodičům dětí porozumět tvarům, s nimiž činíme zkušenost v každodenním životě. Ladislav Sutnar pro ni ale nikdy nenašel vydavatele.

Po takřka půl století se k Sutnarově snaze vrátili studenti z FDULS a pokusili se jít v autorových stopách. Na výstavě naleznete práce studentů Grafického designu pod vedením doc. ak. mal. Ditty Jiřičkové a doc. MgA. Kristiny Fišerové, která je autorkou koncepce celé výstavy. Bude zde vystavena také tvorba studentů Mediální a didaktické ilustrace, jež vznikla pod vedením akad. mal. Renáty Fučíkové a MgA. Ing. Václava Šlajcha., a práce studenta ateliéru Ilustrace a grafiky pod vedením prof. ak. mal. Mikoláše Axmanna. Několik prací zde představí také ateliéry Užité fotografie a Animované a interaktivní tvorby a Intermédií.

Na vernisáži bude oficiálně představena kniha Pocta Sutnarovi, tvořená díly studentů ateliéru Užitá fotografie. Studenty vedli MgA. Vojtěch Aubrecht a prof. Mgr. Štěpán Grygar, autorem grafické úpravy knihy je doc. ak. mal. František Steker.

Přijďte sami posoudit, jak se studenti s poměrně náročným úkolem vypořádali.

Těšíme se s vámi na shledanou v celém Sutnarovském roce 2017!

Výstava SHAPES zahájí v galerii v letošním roce projekt Ladislav Sutnar 120 let. Na podzim si totiž připomeneme kulaté výročí narození této významné osobnosti. Cílem projektu je přiblížit široké veřejnosti dosud neznámou tvář Sutnarova pedagogického i tvůrčího odkazu a zároveň popularizovat město Plzeň, rodiště této významné umělecké osobnosti,podobně, jako se tomu děje v případě architekta Adolfa Loose.

Ladislav Sutnar byl nejen geniální umělec a teoretik, ale také skvělý pedagog v tradici Komenského „Schola ludus" (škola hrou). Dosvědčuje to jeho přímá aktivita na poli vzdělávání k vizuální gramotnosti (publikace Visual Design in Action, spolupráce na knihách Malá vlastivěda, Fotografie vidí povrch, či návrh knihy World of Shape). Jeho didaktické principy jsou využívány i v současnosti například ve výuce prof. R. Rogera Remingtona či Stevena Hellera v USA, ale i u dalších významných zahraničních i tuzemských pokračovatelů jeho odkazu.

Právě v návrhu didaktické knihy - The World of Shape lze rozpoznat Sutnarův pedagogický talent. V úvodu autor píše: „Všichni žijeme v nekonečném světě tvarů. Všechno kolem nás má tvar. Vy sami máte tvar. Váš stín je také tvar: některým tvarům dává vzniknout příroda. Jiné vytváří člověk. Určité tvary jsou jednoduché. Další mohou být obtížně zjistitelné. Pohled na některé z nich vás potěší. K jiným pocítíte odpor. Ale každý tvar vypráví nějaký příběh!" Kniha měla pomoci rodičům dětí porozumět tvarům, s nimiž činíme zkušenost v každodenním životě. Ladislav Sutnar pro ni ale nikdy nenašel vydavatele.

Po takřka půl století se k Sutnarově snaze vrátili studenti z FDULS a pokusili se jít v autorových stopách. Na výstavě naleznete práce studentů Grafického designu pod vedením doc. ak. mal. Ditty Jiřičkové a doc. MgA. Kristiny Fišerové, která je autorkou koncepce celé výstavy. Bude zde vystavena také tvorba studentů Mediální a didaktické ilustrace, jež vznikla pod vedením akad. mal. Renáty Fučíkové a MgA. Ing. Václava Šlajcha., a práce studenta ateliéru Ilustrace a grafiky pod vedením prof. ak. mal. Mikoláše Axmanna. Několik prací zde představí také ateliéry Užité fotografie a Animované a interaktivní tvorby a Intermédií.

Na vernisáži bude oficiálně představena kniha Pocta Sutnarovi, tvořená díly studentů ateliéru Užitá fotografie. Studenty vedli MgA. Vojtěch Aubrecht a prof. Mgr. Štěpán Grygar, autorem grafické úpravy knihy je doc. ak. mal. František Steker.

Přijďte sami posoudit, jak se studenti s poměrně náročným úkolem vypořádali.

Těšíme se s vámi na shledanou v celém Sutnarovském roce 2017!

  • vernisáž středa, 08 březen 2017
  • od čtvrtek, 09 březen 2017
  • do sobota, 01 duben 2017

Autonomní automobil

Práce vybraných studentů magisterského studia oboru design vzniklé pod vedením finského designera Eero Kankainena. Tento designér je absolventem Royal College of Art a jako zaměstnanec známého italského designerského studia se podílel na návrzích vozů mnoha světových automobilek firmu Ferrari nevyjímaje. Nyní pracuje v české firmě Aufeer Design v Mladé Boleslavi, která úzce spolupracuje s firmou Škoda-Auto, ale spolupracují také s firmou Škoda Transportation v Plzni.

Tématem prací je návrh vzhledu autonomního auta v nedaleké budoucnosti. Toto téma se stává čím dál více diskutované v odborných kruzích automobilového průmyslu a naší studenti pod vedením zkušeného designera představují své vize.

Práce vybraných studentů magisterského studia oboru design vzniklé pod vedením finského designera Eero Kankainena. Tento designér je absolventem Royal College of Art a jako zaměstnanec známého italského designerského studia se podílel na návrzích vozů mnoha světových automobilek firmu Ferrari nevyjímaje. Nyní pracuje v české firmě Aufeer Design v Mladé Boleslavi, která úzce spolupracuje s firmou Škoda-Auto, ale spolupracují také s firmou Škoda Transportation v Plzni.

Tématem prací je návrh vzhledu autonomního auta v nedaleké budoucnosti. Toto téma se stává čím dál více diskutované v odborných kruzích automobilového průmyslu a naší studenti pod vedením zkušeného designera představují své vize.

klauzury 1/17

V pondělí 30. ledna 2017 v 16 hodin otevřeme klauzurní výstavu studentů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. V budově fakulty bude do 15. února 2017 ke zhlédnutí výběr prací více než šesti set studentů.

Výsledky samostatných klauzurních úkolů a část práce za semestr představí všechny bakalářské i magisterské obory. Přiblížena bude náplň a úroveň studentů všech ateliérů - Mediální a didaktická ilustrace, Komiks a ilustrace pro děti, Kniha a tvarování papíru, Grafický design, Vizuální komunikace, Ilustrace a grafika, Malba, Animovaná a interaktivní tvorba, Multimédia, Nová média, Intermédia, Užitá fotografie, Socha a prostor, Keramika, Design oděvu, Design obuvi a módních doplňků, Průmyslový design, Produktový design, Interiérový design a Design kovu a šperku.

Výstava je vhodná nejen pro zájemce o umění, ale i pro zájemce o studium na Sutnarce nebo zaměstnavatele hledající odborné pracovníky ze zmíněných oborů.

Výstavu je možné navštívit každý všední den od 8 do 20 hodin. Upozorňujeme návštěvníky, že v prvním týdnu /30.1. - 2.2./ budou zároveň v prostorách výstavy probíhat klauzurní postupové zkoušky, a proto berte ohled na studenty a jejich zkušební komise.

V pondělí 30. ledna 2017 v 16 hodin otevřeme klauzurní výstavu studentů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. V budově fakulty bude do 15. února 2017 ke zhlédnutí výběr prací více než šesti set studentů.

Výsledky samostatných klauzurních úkolů a část práce za semestr představí všechny bakalářské i magisterské obory. Přiblížena bude náplň a úroveň studentů všech ateliérů - Mediální a didaktická ilustrace, Komiks a ilustrace pro děti, Kniha a tvarování papíru, Grafický design, Vizuální komunikace, Ilustrace a grafika, Malba, Animovaná a interaktivní tvorba, Multimédia, Nová média, Intermédia, Užitá fotografie, Socha a prostor, Keramika, Design oděvu, Design obuvi a módních doplňků, Průmyslový design, Produktový design, Interiérový design a Design kovu a šperku.

Výstava je vhodná nejen pro zájemce o umění, ale i pro zájemce o studium na Sutnarce nebo zaměstnavatele hledající odborné pracovníky ze zmíněných oborů.

Výstavu je možné navštívit každý všední den od 8 do 20 hodin. Upozorňujeme návštěvníky, že v prvním týdnu /30.1. - 2.2./ budou zároveň v prostorách výstavy probíhat klauzurní postupové zkoušky, a proto berte ohled na studenty a jejich zkušební komise.

  • vernisáž pondělí, 30 leden 2017
  • od úterý, 31 leden 2017
  • do středa, 15 únor 2017

Ilustrace - průřez tvorbou Renáty Fučíkové

Renáta Fučíková je od loňského roku cennou posilou v ateliéru Mediální a didaktické ilustrace na Sutnarce. Její tvorba je zaměřena převážně na ilustrace dětských knih, nebo autorské obrázkové knihy, jejichž tématem bývají historické osobnosti. Renáta Fučíková spolupracuje s českými i zahraničními nakladatelstvími, pravidelně vystavuje doma i v zahraničí a je držitelkou mnoha národních i mezinárodních ocenění. Nyní se představí v Plzni, v domovské galerii Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

V roce čtyřsetletého výročí úmrtí Williama Shakespeara (1564-1616) mu vzdává hold také renomovaná ilustrátorka a autorka knih pro děti a mládež Renáta Fučíková. Dvanáct Shakespearových nejznámějších her převyprávěla svěžím stylem pro dnešní mladé čtenáře a jejich rodiče. Věděli jste, že královna Alžběta skrývala jizvy pod nánosem jedovatého pudru? A že v Shakespearově době Londýn mořila malárie, roznášená komáry z Temže? Těšte se na barvitý obraz evropské pozdní renesance zprostředkovaný nejen textem, ale také 400 originálními ilustracemi! Výpravná publikace je první z nové ediční řady Vyšehradu Největší dramatici. Následují Molière a Čechov.

„Shakespearovy hry nás oslovují především tím, že vyprávějí strhující příběhy," píše Fučíková v úvodu knihy, „jsou zrcadlem lidských vášní, proher i vítězství. Shakespeare ve svých hrách jen málokdy použil původní zápletku, většinou se opíral o zprostředkovaná vyprávění, o záznamy z kronik, nebo dokonce o cizí díla. Mistrovsky je však pospojoval, doplnil o nové podrobnosti a scény proložil zásadními monology. Myslel i na zábavu: humornými postavami dokázal pobavit obecenstvo i uprostřed tragédie."
Divadelní historici a badatelé se dodnes přou, zda mohl být Shakespeare skutečně autorem všech svých 38 her. Kde by mohl muž pocházející
z nevýznamné rodiny ze střední Anglie načerpat tolik znalostí z historie
a literatury? Odkud by znal dvorské intriky? Jak by vedle hraní na jevišti vůbec stihl všechno napsat? Nepodepisoval svým jménem dílo někoho jiného, třeba vzdělaného královnina dvořana? Nebo dokonce vzdělané dámy? Na tyto otázky Fučíková odpověď nehledá. Nezkoumá Shakespearův život a autorství. Podává však obraz Shakespearovy doby.

Královna Alžběta skrývala jizvy pod nánosem jedovatého pudru
Autorka hry převyprávěla tak, aby oslovily především starší školní děti. Kvůli nim jednotlivé hry doplnila o krátká vyprávění o životě v Shakespearově době: o královnách a králích, o šermířích i chůvách, o válkách, popravách, o výchově, o zábavě, o zámořských výpravách i o nemocech: Dva roky před Shakespearovým narozením vypukla epidemie neštovic. Onemocněla i královna, bylo jí tehdy devětadvacet let. Po prodělané nemoci jí zůstaly na těle a obličeji drobné jizvičky. I proto si Alžběta pokrývala tvář silnou vrstvou bílého líčidla. Dělaly to v její době i jiné dámy. Netušily však, že za žádoucí bílou pleť platí vysokou daň: pomalu se otravovaly olovem, které bylo hlavní složkou bílého pudru.

Londýn mořila i malárie, roznášená komáry z řeky Temže a z okolních bažin. Děsivou metlou byl tyfus. Přenášely ho vši ve svých výkalech. Zavšivený člověk se usilovně drbal, někdy až do krve. Drobnými rankami mu vstoupila nákaza do krevního řečiště a předala smrtelné onemocnění. Tyfus zřejmě mohl i za Shakespearovu smrt.

Co Shakespearovy hry prozrazují o jeho životě
Jádro knihy tvoří převyprávění Shakespearových nejznámějších her, které autorka uspořádala podle data jejich vzniku. Díky tomu z nich můžeme vyčíst vývoj Shakespearova stylu i jisté zvraty v jeho životě. Stejně jako k mládí patří láska, knihu otevírají Shakespearovy rané hry – komedie o hubaté nevěstě Zkrocení zlé ženy a tragédie nešťastných milenců Romeo a Julie. Následuje série komedií, které psal oblíbený autor už na zakázku: Sen čarovné noci, Mnoho povyku pro nic a Jak se vám líbí. Mezi nimi se skví Benátský kupec, hra o půjčování peněz, o dluzích a lichvářích; Shakespeare musel ve zralém věku často řešit svou finanční situaci. Tragédii Hamlet napsal Shakespeare po smrti svého syna; zabývá se pomíjivostí života a konečností smrti. Následuje snad nejrozvernější komedie Večer tříkrálový a po ní už jen samé truchlohry – díla stárnoucího autora: Othello vypráví o žárlivosti, Macbeth o tyranovi, Král Lear o nevděku dětí. Poslední hra v tomto výběru je jakoby z jiného těsta: báchorka z tajemného ostrova nazvaná Bouře. Shakespeare se v ní loučí s divadlem i se svým pozemským bytím.

Renáta Fučíková (1964) byla za svou tvorbu mnohokrát oceněna v zahraničí i doma (zápis na čestnou listinu IBBY, cena na bienále ilustrací v Teheránu, nominace na cenu Astrid Lindgren, ocenění Zlatá stuha, cena White Raven od International Jugendbibliothek, cena Ministra školství ČR, trojnásobná nominace na cenu Magnesia Litera). Mezi její nejvýznamnější autorské tituly, které doprovodila výpravnými ilustracemi, patří Historie Evropy – Obrazové putování, série životopisných knih Karel IV., T. G. Masaryk, J. A. Komenský, Antonín Dvořák, Ludmila a Václav, Hus a Chelčický a kniha 189 příběhů města a lidí Praha v srdci. Ilustrovala též knihy Václava Cílka, Aleny Ježkové, Josefa Krčka a mnoha dalších autorů. Ilustrace Renáty Fučíkové vycházejí i v zahraničních publikacích, například ve Francii, v Německu, v Jižní Koreji, v Polsku či v USA.

nakladatelství Vyšehrad

Renáta Fučíková je od loňského roku cennou posilou v ateliéru Mediální a didaktické ilustrace na Sutnarce. Její tvorba je zaměřena převážně na ilustrace dětských knih, nebo autorské obrázkové knihy, jejichž tématem bývají historické osobnosti. Renáta Fučíková spolupracuje s českými i zahraničními nakladatelstvími, pravidelně vystavuje doma i v zahraničí a je držitelkou mnoha národních i mezinárodních ocenění. Nyní se představí v Plzni, v domovské galerii Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

V roce čtyřsetletého výročí úmrtí Williama Shakespeara (1564-1616) mu vzdává hold také renomovaná ilustrátorka a autorka knih pro děti a mládež Renáta Fučíková. Dvanáct Shakespearových nejznámějších her převyprávěla svěžím stylem pro dnešní mladé čtenáře a jejich rodiče. Věděli jste, že královna Alžběta skrývala jizvy pod nánosem jedovatého pudru? A že v Shakespearově době Londýn mořila malárie, roznášená komáry z Temže? Těšte se na barvitý obraz evropské pozdní renesance zprostředkovaný nejen textem, ale také 400 originálními ilustracemi! Výpravná publikace je první z nové ediční řady Vyšehradu Největší dramatici. Následují Molière a Čechov.

„Shakespearovy hry nás oslovují především tím, že vyprávějí strhující příběhy," píše Fučíková v úvodu knihy, „jsou zrcadlem lidských vášní, proher i vítězství. Shakespeare ve svých hrách jen málokdy použil původní zápletku, většinou se opíral o zprostředkovaná vyprávění, o záznamy z kronik, nebo dokonce o cizí díla. Mistrovsky je však pospojoval, doplnil o nové podrobnosti a scény proložil zásadními monology. Myslel i na zábavu: humornými postavami dokázal pobavit obecenstvo i uprostřed tragédie."
Divadelní historici a badatelé se dodnes přou, zda mohl být Shakespeare skutečně autorem všech svých 38 her. Kde by mohl muž pocházející
z nevýznamné rodiny ze střední Anglie načerpat tolik znalostí z historie
a literatury? Odkud by znal dvorské intriky? Jak by vedle hraní na jevišti vůbec stihl všechno napsat? Nepodepisoval svým jménem dílo někoho jiného, třeba vzdělaného královnina dvořana? Nebo dokonce vzdělané dámy? Na tyto otázky Fučíková odpověď nehledá. Nezkoumá Shakespearův život a autorství. Podává však obraz Shakespearovy doby.

Královna Alžběta skrývala jizvy pod nánosem jedovatého pudru
Autorka hry převyprávěla tak, aby oslovily především starší školní děti. Kvůli nim jednotlivé hry doplnila o krátká vyprávění o životě v Shakespearově době: o královnách a králích, o šermířích i chůvách, o válkách, popravách, o výchově, o zábavě, o zámořských výpravách i o nemocech: Dva roky před Shakespearovým narozením vypukla epidemie neštovic. Onemocněla i královna, bylo jí tehdy devětadvacet let. Po prodělané nemoci jí zůstaly na těle a obličeji drobné jizvičky. I proto si Alžběta pokrývala tvář silnou vrstvou bílého líčidla. Dělaly to v její době i jiné dámy. Netušily však, že za žádoucí bílou pleť platí vysokou daň: pomalu se otravovaly olovem, které bylo hlavní složkou bílého pudru.

Londýn mořila i malárie, roznášená komáry z řeky Temže a z okolních bažin. Děsivou metlou byl tyfus. Přenášely ho vši ve svých výkalech. Zavšivený člověk se usilovně drbal, někdy až do krve. Drobnými rankami mu vstoupila nákaza do krevního řečiště a předala smrtelné onemocnění. Tyfus zřejmě mohl i za Shakespearovu smrt.

Co Shakespearovy hry prozrazují o jeho životě
Jádro knihy tvoří převyprávění Shakespearových nejznámějších her, které autorka uspořádala podle data jejich vzniku. Díky tomu z nich můžeme vyčíst vývoj Shakespearova stylu i jisté zvraty v jeho životě. Stejně jako k mládí patří láska, knihu otevírají Shakespearovy rané hry – komedie o hubaté nevěstě Zkrocení zlé ženy a tragédie nešťastných milenců Romeo a Julie. Následuje série komedií, které psal oblíbený autor už na zakázku: Sen čarovné noci, Mnoho povyku pro nic a Jak se vám líbí. Mezi nimi se skví Benátský kupec, hra o půjčování peněz, o dluzích a lichvářích; Shakespeare musel ve zralém věku často řešit svou finanční situaci. Tragédii Hamlet napsal Shakespeare po smrti svého syna; zabývá se pomíjivostí života a konečností smrti. Následuje snad nejrozvernější komedie Večer tříkrálový a po ní už jen samé truchlohry – díla stárnoucího autora: Othello vypráví o žárlivosti, Macbeth o tyranovi, Král Lear o nevděku dětí. Poslední hra v tomto výběru je jakoby z jiného těsta: báchorka z tajemného ostrova nazvaná Bouře. Shakespeare se v ní loučí s divadlem i se svým pozemským bytím.

Renáta Fučíková (1964) byla za svou tvorbu mnohokrát oceněna v zahraničí i doma (zápis na čestnou listinu IBBY, cena na bienále ilustrací v Teheránu, nominace na cenu Astrid Lindgren, ocenění Zlatá stuha, cena White Raven od International Jugendbibliothek, cena Ministra školství ČR, trojnásobná nominace na cenu Magnesia Litera). Mezi její nejvýznamnější autorské tituly, které doprovodila výpravnými ilustracemi, patří Historie Evropy – Obrazové putování, série životopisných knih Karel IV., T. G. Masaryk, J. A. Komenský, Antonín Dvořák, Ludmila a Václav, Hus a Chelčický a kniha 189 příběhů města a lidí Praha v srdci. Ilustrovala též knihy Václava Cílka, Aleny Ježkové, Josefa Krčka a mnoha dalších autorů. Ilustrace Renáty Fučíkové vycházejí i v zahraničních publikacích, například ve Francii, v Německu, v Jižní Koreji, v Polsku či v USA.

nakladatelství Vyšehrad

  • vernisáž středa, 11 leden 2017
  • od čtvrtek, 12 leden 2017
  • do sobota, 04 únor 2017

Bakalářky a diplomky v Galerii Nad schody

V lednu a únoru hostí galerie Nad schody část úspěšné výstavy Komiks a ilustrace pro děti, která zaujala na přelomu října a listopadu návštěvníky Galerie Ladislava Sutnara. Nejen studenti FEL tak mají možnost prohlédnout si výběr z bakalářských a diplomových prací, které vznikly pod vedením doc. M.A. Barbary Šalamounové. Vystaveny jsou nejen autorské komiksy Lenky Šimečkové a Kristýny Košutové, ale i ilustrace ke známým literárním dílům jakými bezesporu jsou Lovci mamutů od Eduarda Štorcha či Paní Láryfáry od Betty MacDonaldové.
Na tuto výstavu naváží v příštím roce ještě dvě další, které postupně představí bakalářské a diplomové práce vzniklé v letech 2015 a 2016 v ateliéru Komiks a ilustrace pro děti.

V lednu a únoru hostí galerie Nad schody část úspěšné výstavy Komiks a ilustrace pro děti, která zaujala na přelomu října a listopadu návštěvníky Galerie Ladislava Sutnara. Nejen studenti FEL tak mají možnost prohlédnout si výběr z bakalářských a diplomových prací, které vznikly pod vedením doc. M.A. Barbary Šalamounové. Vystaveny jsou nejen autorské komiksy Lenky Šimečkové a Kristýny Košutové, ale i ilustrace ke známým literárním dílům jakými bezesporu jsou Lovci mamutů od Eduarda Štorcha či Paní Láryfáry od Betty MacDonaldové.
Na tuto výstavu naváží v příštím roce ještě dvě další, které postupně představí bakalářské a diplomové práce vzniklé v letech 2015 a 2016 v ateliéru Komiks a ilustrace pro děti.

  • od pondělí, 12 prosinec 2016
  • do úterý, 31 leden 2017

Design Market 2016

I letos se mohou příznivci originální tvorby a netradičních dárků těšit na prodejní výstavu studentů Sutnarky. Tentokrát se bude konat ve dnech 13.-23.12. v novém prostoru Kulturky ZČU - kulturního, společenského a coworkingového centra v Sedláčkově ulici v Plzni. Otevřeno je každý všední den od 9 do 19 hodin a ke zhlédnutí či zakoupení zde budou zajímavé šperky a doplňky, neobvyklá trička a další oděvní kousky, tašky, keramické a porcelánové nádobí, ale i ručně vyráběné čokolády, obrázky, pohlednice, plakáty a hračky.

I letos se mohou příznivci originální tvorby a netradičních dárků těšit na prodejní výstavu studentů Sutnarky. Tentokrát se bude konat ve dnech 13.-23.12. v novém prostoru Kulturky ZČU - kulturního, společenského a coworkingového centra v Sedláčkově ulici v Plzni. Otevřeno je každý všední den od 9 do 19 hodin a ke zhlédnutí či zakoupení zde budou zajímavé šperky a doplňky, neobvyklá trička a další oděvní kousky, tašky, keramické a porcelánové nádobí, ale i ručně vyráběné čokolády, obrázky, pohlednice, plakáty a hračky.

  • od úterý, 13 prosinec 2016
  • do pátek, 23 prosinec 2016

FUD bile logocz

eu

evropská unie

evropský fond pro regionální rozvoj

investice do vaší budoucnosti

sociální sítě

facebook

instagram

youtube

 

adresa

univerzitní 28, 306 14 plzeň

www.fdu.zcu.cz

GPS: 49°43'30.7"N 13°20'54.7"E