ROZHRANÍ: TVORBA A VÝZKUM (14. 10. - 30. 10. 2025)
Výstava Rozhraní: Tvorba a výzkum představila projekty studentů doktorského programu Mezioborový výzkum prostřednictvím vizuální umělecké tvorby, kteří se pohybovali na pomezí umění, vědy a technologií. Jejich práce propojovaly estetické, filozofické a technologické přístupy a zkoumaly proměny vnímání, obrazovosti i identity v kontextu současného světa. Expozice ukazovala průběžné fáze výzkumu – fragmenty, experimenty a otázky spíše než finální díla – a nabízela pohled na tvorbu jako na proces poznávání a reflexe.
Sergey Lelyukh se v rámci této výstavy věnoval malbě, konkrétně technice akvarelu – jedné z nejnáročnějších a nejméně odpouštějících výtvarných disciplín – v níž zkoumal technologické i duchovní aspekty malířského procesu, tradiční metody i samotné médium jako nositele smyslu a řemeslné zkušenosti. Michal Poustka pracoval s jednoduchými fotografickými prostředky, jimiž zachycoval situace působící na první pohled jako fragmenty běžné skutečnosti, která se však ukazovala být tím nejpodivnějším a nejabsurdnějším příběhem ze všech – vizuálními mikropříběhy nedořečenými, otevřenými a ponechávajícími prostor divákově imaginaci. Kristina Zejkanová ve svém projektu představila upravená zrcadla jako ready-made objekty, v nichž se odrážela každodennost, simulace i proměnlivé hranice intimity, a skrze ně otevírala otázky identity zrcadlené v digitálním prostoru i ve věcech, které nás obklopují. Výstavu připravila Daniela Kramerová.
UMĚNÍ FIGURY (9. 9. - 9. 10. 2025)
Výstava Umění figury vznikla na základě dlouholeté spolupráce vysokých uměleckých škol nejen ve střední Evropě. Tento výběr je pohledem do světa mladých a talentovaných umělců, kteří neztratili zájem o mistrovské řemeslo. Kresba zde není pouhou studií; je záznamem pohybu mysli, odvážným přiznáním i tichou modlitbou. Každá skica je fragmentem osobního světa a společně vytvářejí mapu současného figurálního myšlení – pestrou, živou, otevřenou. Kurátorem výstavy byl Martin Prachař.
ILUSTRACE: TŘI CESTY (9. 7. - 29. 8. 2025)
Výstava Ilustrace: Tři cesty představila tvorbu tří hostujících lektorů mezinárodní letní školy umění ArtCamp. Galerie Inkubátor vystavila díla české ilustrátorky Marto Kelbl, autorky knih Tam a zpět a Ani holka, ani kluk, estonské ilustrátorky Viive Noor, zakladatelky ilustračního trienále v Tallinnu a viceprezidentky estonské sekce IBBY, a slovenského výtvarníka Martina Schwarze, spoluzakladatele komiksové platformy Pomimo a autora knihy Přátelé ze zdi. Každý z autorů k ilustraci přistupuje jinak - Kelbl se zaměřuje na autorské knihy, Noor čerpá z folklórních inspirací a Schwarz propojuje komiks s grafickými technikami. Výstavu připravila Daniela Kramerová.
Prolínání II (4. 4. ‒ 14. 5. 2025)
Výstava Prolínání II představila současnou tvorbu doktorandů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Pětice vystavujících – Anna-Marie Pavelková Mišterová, Sergey Lelyukh, Martin Dokoupil, Lukáš Kellner a jediná vystavující autorka – se ve svých projektech věnovala uměleckému výzkumu, který spojuje teoretické koncepty s experimentální praxí. Výstava se zaměřila na různé způsoby vnímání a zobrazování reality, přičemž každý z autorů přistoupil k tématu individuálně – prostřednictvím vlastních metod a médií. Výrazným pojítkem byla snaha porozumět tomu, jak v digitální době obraz zprostředkovává naše vnímání světa.
Anna-Marie Pavelková Mišterová a Sergey Lelyukh se věnovali vztahu mezi textem a obrazem – Mišterová pomocí interaktivních experimentů zkoumala sociokulturní faktory ovlivňující estetické vnímání fotografií, zatímco Lelyukh propojil ikonopiseckou tradici s digitálními technologiemi. Martin Dokoupil a Lukáš Kellner se zaměřili na problematiku biologicky a technologicky podmíněného vidění – Dokoupil pracoval s videem a fotografií k rozšíření prostorového vnímání, Kellner zase přenášel zkušenosti ze světa sportovních a komerčních přenosů do oblasti výtvarného umění. Výstava tak nabídla nejen různorodé výtvarné přístupy, ale i hlubší zamyšlení nad tím, jakými cestami dnes obraz formuje naše chápání reality. Kurátorkou výstavy byla Daniela Kramerová.