materialy_1920x720

MATERIÁLOVÝ VÝZKUM
A UDRŽITELNOST

Stezka v oblacích Świeradów-Zdrój

Dílo významného českého architekta a pedagoga FDU prof. Ing. arch. Zdeňka Fránka je unikátní dominantou, tyčící se nad lázeňským městem Świeradów-Zdrój. Vede návštěvníky do výšky 62 metrů nad zemí, odkud je možné dohlédnout na přírodní krásy pohraničního okolí. Sky Walk je vysoká 64,8 m. K vrcholu vyhlídky pozvolna stoupá klikatící se chodník dlouhý 799 m, bezbariérový pro kočárky a invalidní vozíky. Celá kostra je ocelová, jen některé její prvky jsou obložené dřevem imitujícím těžké trámy. Vyhlídka zabírá pozemek o rozloze 3 414 m2. Stezka fascinuje svojí propleteností a rafinovanou neuspořádaností. Na rozdíl od jiných stezek návštěvníky cestou vzhůru nečekají žádné kvízy, fotopointy ani vyřezávaná zvířata. Stezka naopak obsahuje zdařilé adrenalinové doplňky, jako lanovou rouru z patra do patra, pružnou síť a skleněnou vyhlídkovou plošinou.

Autor: prof. Ing. arch. Zdeněk Fránek
realizovaná stavba
Polsko
2021

Profesor Zdeněk Fránek je výraznou osobností české architektury, realizátorem oceňovaných zelených staveb, kde hledá zcela vlastní formy, experimentuje s tvaroslovím i technologiemi. Působí na fakultě od roku 2019 jako vedoucí ateliéru Environmentální design pro architekturu, kde směřuje své studenty k hlubšímu uvažování o ekologii v tvorbě a odpovědnému chování k přírodním zdrojům. V roce 2020 byl vyhlášen Architektem roku. Je řešitelem projektu Horizont Europe: Palimpsest na FDU, autorem studie plánované budovy společného výzkumného centra v areálu ZČU i autorem mnoha realizovaných staveb po celém světě.

Palimpsest

Mezinárodní projekt PALIMPSEST se zaměřuje na hledání udržitelných přístupů v krajině a kulturním dědictví prostřednictvím umění, architektury a designu. Jeho cílem je reagovat na ekologické výzvy současnosti a vytvořit nové scénáře soužití člověka a přírody, které vycházejí z lokálních kulturních kontextů.

Projekt se soustředí na znovuobjevení ztracených interakcí mezi přírodními procesy a lidskou činností. Pomocí uměleckých a výzkumných zásahů v konkrétních pilotních lokalitách – Miláně, Jerezu a Lodži – propojuje odborníky, umělce a místní komunity. Věnuje se pozorování napětí mezi člověkem a krajinou a hledá cesty, jak tyto vztahy transformovat v duchu udržitelnosti.

Na projektu se za Fakultu designu a umění ZČU podílejí prof. Zdeněk Fránek, doc. Jana Potiron, Kristina Zejkanová a Jan Popelka. Projekt je součástí mezinárodního konsorcia podpořeného programem Horizont Evropa.
Doba řešení: 2023–2026
Koordinátor: Politecnico Milano / Program: Horizon Europe

Materiálová banka

Materiálová banka Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara slouží jako fyzická knihovna vzorků tradičních i inovativních materiálů využívaných v designu. Od roku 2021 je k dispozici studentům i návštěvníkům, kteří chtějí porozumět fyzikálním vlastnostem materiálů, jejich smyslovému vnímání a praktickému využití.
Sbírka čítá přes šest set vzorků rozdělených podle typů – od dřeva, plastů a kovů až po beton, sklo a recyklované materiály. Spolupráce s partnery z průmyslu zajišťuje pravidelné doplňování novinek a udržitelných alternativ.

Součástí projektu je i vývoj vlastních didaktických pomůcek – například zvukové pexeso „materiálové piano“, interaktivní vzorníky s popisy a kontakty na lokální výrobce či dřevěná pexesa. Tyto nástroje podporují praktickou výuku a slouží jako prezentační materiály při návštěvách fakulty i při konzultacích v rámci různých oborových ateliérů.

Planeta kampus

Projekt Planeta Kampus představuje interdisciplinární výzkum studentů Ateliéru environmentálního designu pro architekturu, zaměřený na vztah člověka a přírody. Tvůrčí proces probíhá ve dvou rovinách – jako fiktivní příběh odehrávající se v kampusu Západočeské univerzity, kde příroda překračuje hranice lidského řádu, a jako experimentální spolupráce s plísní při tvorbě 3D objektů.

Projekt rozvíjí postantropocentrický přístup k prostředí a hledá nové formy subjektivity – ty, v nichž člověk není nadřazený, ale propojený s dalšími organismy v komplexním systému. Výsledky projektu zahrnují fyzický model, počítačovou hru, digitální artefakty i odbornou publikaci vydanou v roce 2025. Planeta Kampus propojuje architekturu, design, audiovizi a grafický design v jedinečném výzkumném rámci.